Monday 2 June 2014

Dakwah bilhal


Semalam anak buah yang sorang ni datang. Masa tu saya dalam bilik. Kita orang nak pergi makan kenduri kawan kepada ayah. Dari dalam bilik tu terdongar suara budak yang ala-ala gedik bersuara dengan pelatnya sebab makan ubi setelo(nama kelantanissnya) banyak. Hihi.

"Ipe, comey tak adik?".

Lebih kurang tolak tambah macam tu la aku dengar suara budak tu. Sekejap tu aku keluar nak tengok tuan empunya suara yang ala-ala gedik tu. Hmmm...dah agak dah.
Tercuit hati aku tengok dia pakai baju kurung dan tudung kecik. Hee..Cumill.
Aku dukung dan cium puas-puas.

Geram.

Lepas tu aku cakap.

"Comelnya adik".

Dia senyum macam kerang busuk. Haha. Lepas kena puji tu tak bukak-bukak tudung dia dari awal sampai la rumah balik. Biasanya tak sampai setengah jam,tudung entah ke mana tuannya entah kemana. Masa dalam kereta tu asyik tanya dia cantik tak. Hmm...perasan betui budak sorang ni.

Apa yang nak disampaikan kat sini. Budak ni sebenarnya pun suka dipuji. Bukan orang tua je. Jadi didiklah mereka dengan puji banyak-banyak bila mereka buat benda baik. Guna psikologi sikit dalam didik budak-budak ni. Dan juga kena banyak sabar.

Sabar.

Jangan cepat marah dan hukum mereka dan tunjukkan contoh yang baik juga.

_Ms_lolita_

Lepas ni datang rumah harap-harap dia pakai tudung lagi.

Comelll.

No comments:

Post a Comment