Sunday 13 April 2014

Interview Medik!!!

Assalamualaikum,
Baru ada kesempatan untuk update blog. Berapa lama dah terbiar sampai lelabah pon bersarang.

First sekali jom istighfar bebanyak.
Tersentuh kut baca status kawan saya kat insta ni.
Cu bace.
Gambar Insta As Syahid Sinuha
Sangat tersentuh baca ni.
Kita rasa kita tahajjud kita dah cukup baik dari orang lain, angkuh.
Kita pikir bila kita buat kerja dakwah kita dah cukup baik.
Tidak sebenarnya. Ia bergantung pada Allah untuk menilai. Oleh itu diumumkan jom kita istighfar bebanyak ye.

Back to the main point,
Entry kali ni nak update sal pengalaman saya sikit sal interview hai tu(guna short form,boleh kan?). Tanggal 10 hb empat 2014. Empat hari sebelum birthday saya. Semua yang berkeinginan untuk ambil medik pada degree nanti dikehendaki menghadirkan diri ke interview.

Saya interview dengan panel 1 dekat As-Syafie conference room. Sapa budak Uia tu dia tau la na. Ala depan kolam ikan yang airnya hijou bak daun tu. Hee.. ala depan AnR tu. Ha tula. Saya grup ke-2 untuk panel 1 tu.

Disebabkan bilik x cukup,so interview 4 orang setiap gp dengan 3 interviewer. Sepatutnya medik kena interview sorang2. Dan kami bernasib baik hari tu dapat interview by group. Selamat.....

Okey, disebabkan tempat menunggu tu kat depan conference room dah penuh. Saya berganjak ke tempat menunggu yang ada kat tepi tu hah. Tersorok la sikit. Sekali sekala jenguk jugak takut gp 1st tu dah siap. Tunggu punya tunggu, dengan lantang akak tu panggil, ''sape.......? Sape.....?'',malu semua orang tengok. Aku bergegas bangun dan masuk dalam bilik tu. Akak tu suruh masuk so aku masuk la(eh tadi saya,ni aku pulak,kaso na. Sorry2). So saya masuk la.

Bukak je pintu interviewers tu suh kua balik sebab dia orang x ready lagi.

Kua balik,begitulah kehidupan kita orang.
Okey, kak tu suh masuk balik.
So masuklah tuk kedua kalinya.
Kami 4 orang, 2 laki,2 pempuan.
Duduk atas kerusi depan panel tu.

Ringkaskan cerita saya buat soalan yang dia tanya tu dalam bentuk point.Okey? Bahasa melayu ea. Saya ni fail bi. Maklumlah bi B spm dulu.

1.Introduce yourself
2.Kenapa nak ambil medik?
3.Kenapa masih pilih medik sedangkan medik ni life dia hectic?
4.(Soalan favorite kau orang),what your opinion about early marriage?(kalau mak ayah kau orang tak bagi tapi kau orang nak kawin sangat).
5. Briefly explain about HIV and AIDS.
6.What is the differences between modern medicine and complementary medicine.

Soalan kekawan yang lain:
1. Macammana kau orang nak 'implement'kan Islam kepada pesakit?
2. Apa yang kamu nak buat kalau kamu fail untuk sesuatu subjek tu dan kamu diarahkan berhenti dari study kamu time tu jugak.


Tips yang doktor tu bagi, jawab persoalan tu kalau boleh berdasarkan al-quran dan as-sunah. Jangan bagi jawapan macam ni,saya nak jadi doktor sebab masa kecik dulu akak saya patah tangan so,bla...bla...bla....

Apa pon,kita kena yakin dengan jawapan kita dan elakkan bagi jawapan yang boleh memerangkap diri kita sendiri.

Usaha,yakin dan last sekali serah kepada Allah.
Sebab semua bergantung pada Allah.
Banyakkan berdoa.
Mintak mak,ayah,kakak dan abang tolong doakan.
Moga Allah lancarkan lisan kita.
Chaiyok!!
Semoga membantu ye.
Insyaallah, may Allah bless us.
Amin.


A'a,satu lagi bagi budak yang nak tukar kos tu. Korang akan attend 1 jew interview. Bukan dua-dua.
Dan saya adalah salah seorang yang salah faham. Kecoh dalam wasap group.
Saya ni dari kos dentistry nak tukar medik. So, kena attend interview medik jela. Dentistry tu takyah sebab madam cakap jangan nak menyibuk eekat situ. Hahaha. Dengar baik2 ea,walaupun kita isi dua form dentistry and medic untuk streamline tu kita attend either one je untuk interview.
Sekian,
Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment